תפריט נגישות






מקצוענות ללא פשרות

משנת 98 כמה שנים לאחר שהאינטרנט הגיע לביתינו, יצא לי להתמחות בבניית אתרי אינטרנט. בהמשך, נמשכתי לעולם עריכת התמונה, צילום, עיצוב ובכיוון השני, תכנון UX ו UI , תכנות והקמת אתרים עם מערכות לניהול תוכן CMS .

בניתי בתחילה מספר אתרים, בינהם של מכללת הדסה בירושלים ( בשנת 99 ) שהכיל המון דפים, תמונות, וידאו ועוד, אתר להרכבה ויזואלית אוןליין של חגורות מעוצבות עם הזמנה וסליקה של חברת אבנט חגורות, אתר להרכבת נרות אוירה ענקיים עם הזמנה וסליקה וכמובן אתרים נוספים פשוטים יחסית שהביאו תנועה רבה לעסק שלהם. עסקים אלה צמחו, אך לא עבר הרבה זמן והם החלו לשקוע, עסקים אלה לא טרחו לשמור על קצב התפתחות הכלים השיווקיים הדיגיטליים העומדים לרשותם.

התחרות וכמות העסקים באינטרנט הלכה וגדלה יחד עם טכנולוגיות וכלים שיווקיים שנולדו מבלי להתכוון לזה, למשל, פייסבוק יצרה מצב שבו עסקים יכולים להתנהל באופן מלא ללא אתר, אלא רק עם דף פייסבוק, או לחילופין גוגל ראו שישנה חשיבות גבוהה למיקום העסק והגולש ולסיגנל החברתי ( עם הנסיון להחדרת גוגל + ומתן משקל גדול לפעילות בו )

כל אלה יצרו עולם רחב של כלים לקידום תודעת הציבור לעסק ונוצרה ההבנה שהזמן והמשאבים שזקוק העסק להשקיע בתחום זה הופך למשרה מלאה. לא מזמן, נוצרה ההגדרה לתחום זה: ניהול תחום דיגיטל

תחום הדיגיטל כיום הוא שם המפתח לנוכחות ולנראות האינטרנטית (אוןליין) של העסק.

תחום זה מתייחס לדיסיפלינות רבות, אולי רבות מידי ובאופן משמעותי לדעתי, גם לנושא ה SEO ולהימצאות העסק בזירת האינטרנט במקום ובזמן הנכון.

יכולות לרוחב ולעומק

כיום, תחום עיסוקו של איש הדיגיטל הופך להיות ממוקד יותר בתוך כל מכלולי האונליין

מנהל תחום הדיגיטל פועל יד ביד עם המחלקות האחרות בעסק ( אם קיימות ) המשרתות יח"צ, דפוס, קשרי לקוחות, שיווק וכו ודואג שפעולות השיווק מתבצעות בתיאום להשגת היעדים ועמידה בתכנית השיווקית.

איש הדיגיטל מבחינתי הוא אדם אחד המתפעל כיחיד את תחום הדיגיטל המצומצם של העסק
מנהל תחום דיגיטל – זהו האיש שעומד בראש ועדיין גם לצד כל העובדים האחרים במחלקת הדיגיטל. הוא המתאם. לרוב הוא גם ביצועיסט של אחד התתי-תחום.

בעסקים רבים ראיתי שמנהל השיווק מוריד את האחריות לניהול תחום הדיגיטל לאחד העובדים המוכשרים שנתפסו מבלים בפייסבוק ובאפליקציות בסמארטפון והופך אותו לאיש הדיגיטל של החברה, מפני שהוא לא כל כך בענייני האינטרנט והוא יודע שחייבים לטפל בתחום. לעיתים קרובות, אותו עובד הוא רק משתמש ברשתות ובאפליקציות אבל אין לו מושג שתחום האוןליין דורש הרבה מעבר לידע בהפעלת פייסבוק וטוויטר.

מנהל תחום הדיגיטל צריך לדעת המון דברים, אולי יותר מידי. הוא צריך להיות מעודכן בכל הטכנולוגיות בתחום ולהיות מחובר לכל הערוצים הקיימים והחדשים, להעביר כח מאלה שנחלשים ולהשקיע באלה שמתחזקים.

כאשר מדובר בעסק גדול, מומלץ לחלק את התפקידים למספר אנשי דיגיטל בדיסיפלינות משלימות, כותב תוכן, פעיל בפורומים ובפורום החברה, כזה שגם מקשיב ומעביר הערות למחלקת הפיתוח, מנהל רשתות חברתיות, מעצב, קופירייטר וכו. כולם עובדים יחד כמחלקת דיגיטל ללא מעצורים.

היכן אני משתלב?

כאשר מדובר בעסק קטן, כזה שאין לו את התקציב לכמות כזו של מקצוענים, הוא צריך בעל מקצוע או שניים שיקים ויתפעל את המינימום האופטימלי הדרוש לקיום מחלקת אונליין דיגיטל.

כאן אני נכנס כ"איש הדיגיטל"

המינימום האופטימאלי הזה אם מתבצע באופן סופר-פרודוקטיבי וללא מעצורים טכניים או מקצועיים, יצרוך מאיש הדיגיטל לא פחות ממשרה מלאה עם שעות נוספות כל יום, על מנת להשיג את ביסוסה של הנוכחות הדיגיטלית הדרושה בטווח של 3 חודשים.

הבעיה החיובית במקרה של איש אחד היא שמהר מאוד, יחד עם התוצאות שהתהליך מביא, ממצה את מכסת הזמן שברשותו עד תום.

בנקודה זו, חשוב לשים לב לשלב בו מגיע איש הדיגיטל לאי ספיקה ולהכניס בהדרגה עובדים נוספים או בעלי מקצוע חיצוניים שימלאו תפקידים בתמונה המלאה. כאן יהפוך איש הדיגיטל אט אט למנהל הדיגיטל, המכיר את פעילות העסק היטב.

עם השנים הרחבתי את ההיכרות והפרקטיקה שלי במספר דיסיפלינות בתחום שיפוטו של מנהל הדיגיטל באופן שמאפשר לי לתפעל מספר רב של תחומים באופן מקצועי, בעצמי, עד לנקודה המיוחלת של אי-ספיקה.

היכרות מעמיקה עם מספר תחומים שונים בעולם הדיגיטל מאפשר יצירתיות מפתיעה בשילוב הכלים.

בין לקוחותי