SKIP_TO_MAIN_CONTENT

ניהול תחום דיגיטל

לדחות את פעילות הדיגיטל או לתקוף עד לאי ספיקה דיגיטלית

משנת 98 כמה שנים לאחר שהאינטרנט הגיע לביתינו, יצא לי להתמחות בבניית אתרי אינטרנט. בהמשך, נמשכתי לעולם עריכת התמונה, צילום, עיצוב ובכיוון השני, תכנון UX ו UI , תכנות והקמת אתרים עם מערכות לניהול תוכן CMS .

בניתי בתחילה מספר אתרים, בינהם של מכללת הדסה בירושלים ( בשנת 99 ) שהכיל המון דפים, תמונות, וידאו ועוד, אתר להרכבה ויזואלית אוןליין של חגורות מעוצבות עם הזמנה וסליקה של חברת אבנט חגורות, אתר להרכבת נרות אוירה ענקיים עם הזמנה וסליקה וכמובן אתרים נוספים שהביאו תנועה רבה לעסק שלהם. עסקים אלה צמחו, אך במקביל השלימו את הפער גם המתחרים שלהם.

התחרות וכמות העסקים באינטרנט הלכה וגדלה, אך גם טכנולוגיות וכלים שיווקיים נולדו וענו על צרכים נוספים.

פייסבוק יצרה כלים המאפשרים לעסקים להתנהל עם דף אוהדים ואולי אפילו ללא אתר אינטרנט. גוגל שמאפשרת לתוצאות החיפוש להציג תוצאות בזמן הנכון ובמקום הנכון (LOCATION). שתיהן אף נותנות משקל כל אחת בדרך שלה לסיגנל החברתי (ברשתות החברתיות, בפנים ומחוצה להן).

כל אלה יצרו עולם רחב של כלים לקידום תודעת הציבור לעסק באופן מוקד, בניגוד לתקופה בה הפרסום והקידום לא היו ממוקדים על פי מיקום, שפה, ותחומי התעניינות של הגולש.

הזמן והמשאבים שזקוק העסק להשקיע בתחום זה החל לתפוס חלק משמעותי באסטרטגיית השיווק שלו ובארגונים גדולים יותר, נולד התפקיד מנהל \ ניהול תחום דיגיטל

תחום הדיגיטל כיום הוא שם המפתח לנוכחות ולנראות האינטרנטית (אוןליין) של העסק המתייחס לדיסיפלינות רבות, אולי רבות מידי ובאופן משמעותי לדעתי, גם לנושא ה SEO ולהימצאות העסק בזירת האינטרנט במקום ובזמן הנכון.

בתקופות שונות ובהתאם להתפתחות סגמנט אחד ביחס לאחר, יתכן שסגמנט אחד יקבל חשיבות גבוהה יותר מבעבר.

כיום, תחום עיסוקו של איש הדיגיטל הופך להיות ממוקד יותר בתוך כל מכלולי האונליין

מנהל תחום הדיגיטל פועל יד ביד עם המחלקות האחרות בעסק ( אם קיימות ) המשרתות יח"צ, דפוס, קשרי לקוחות, שיווק וכו ודואג שפעולות השיווק מתבצעות בתיאום להשגת היעדים ועמידה בתכנית השיווקית.

איש הדיגיטל מבחינתי הוא אדם אחד המתפעל כיחיד את תחום הדיגיטל של העסק הקטן-בינוני
מנהל תחום דיגיטל – זהו האיש שעומד בראש ועדיין גם לצד כל העובדים האחרים במחלקת הדיגיטל. הוא המתאם, לפעמים גם מבצע והוא מכיר את כל תתי-התחומים של עולם הגידיטל.

בעלי עסקים ומנהלי שיווק עלולים "להפיל" את הניהול בדף הפייסבוק לאחד העובדים המוכשרים. שגיאה זו עלולה להביא את בעל העסק להבנה שהפייסבוק לא יעיל לעסק שלו מאחר והעובד אינו בקי ברזי השימוש הנכון בכלים אלה.

מנהל תחום הדיגיטל צריך לדעת המון דברים, אולי יותר מידי. הוא צריך להיות מעודכן בטכנולוגיות בתחום, להיות מחובר לכל הערוצים הקיימים והחדשים, להעביר כח מאלה שנחלשים ולהשקיע באלה שמתחזקים.

כאשר מדובר בעסק גדול, מומלץ לחלק את התפקידים למספר אנשי דיגיטל בדיסיפלינות משלימות, כותב תוכן, פעיל בפורומים ובפורום החברה, כזה שגם מקשיב ומעביר הערות למחלקת הפיתוח, מנהל רשתות חברתיות, מעצב, קופירייטר וכו. כולם עובדים יחד כמחלקת דיגיטל ללא מעצורים.

אי ספיקה דיגיטלית

כאשר מדובר בעסק קטן, כזה שאין לו את התקציב לכמות כזו של מקצוענים, הוא צריך בעל מקצוע או שניים שיקים ויתפעל את המינימום האופטימלי הדרוש לקיום מחלקת אונליין דיגיטל, אולי ידריך את אחד העובדים לבצע חלק מהפעולות ויתפנה לנושאים נוספים. המינימום האופטימאלי הזה כאשר מתבצע באופן סופר-פרודוקטיבי וללא מעצורים טכניים או מקצועיים, יצרוך מאיש הדיגיטל לא פחות ממשרה מלאה, על מנת להשיג את ביסוסה של פעילות הדיגיטל הדרושה בטווח של 3 חודשים, כאשר במקרה הטוב, יחד עם התוצאות שהתהליך מביא, יגיע איש הדיגיטל למיצוי מכסת הזמן ואי ספיקה דיגיטלית :-)

אני? אני רק לקיקאוף...

בשלב בו מגיע איש הדיגיטל לאי ספיקה, זה הזמן להכניס בהדרגה עובדים נוספים או בעלי מקצוע חיצוניים שימלאו תפקידים בתמונה המלאה. כאן יהפוך איש הדיגיטל אט אט למנהל הדיגיטל, המכיר את פעילות העסק היטב.

עם השנים הרחבתי את ההיכרות והפרקטיקה שלי במספר דיסיפלינות בתחום שיפוטו של מנהל הדיגיטל באופן שמאפשר לי לתפעל מספר רב של תחומים באופן מקצועי, עד לנקודה המיוחלת של אי-ספיקת-דיגיטל.

היכרות מעמיקה עם מספר תחומים שונים בעולם הדיגיטל מאפשר יצירתיות מפתיעה בשילוב הכלים.